معایب و مزایای استفاده از آغوشی نوزاد

چرا باید از آغوشی استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم این مسئله تبدیل به یک دغدغه شده باشد که چطور نوزاد تازه به دنیا آمده‌ی خود را با آن بدن نحیف، چطور به سلامت و با خیالی راحت جابجا کنید. خیلی از افراد از در آغوش کشیدن نوزادان تازه متولد شده وحشت دارند چرا که همواره استرس این را دارند که یک موقع نوزاد از دستشان نیفتد و یا ضربه‌ای به او وارد نشود. برای حل این مشکل باید به سراغ محصولی به نام آغوشی نوزاد رفت آغوشی چیزی است که به والدین این اجازه را می‌دهد که بدون استرس و اضطراب نوزاد خود را هر جا که می‌خواهند ببرند و از سلامت او اطمینان خاطر کامل داشته باشند.

 

قرار داشتن نوزاد در آغوش مادر یکی از بهتری احساسات ممکن است چرا که از بدو تولد، آغوش مادر ایمن‌ترین جای ممکن برایمان بوده است. همانطور که در سنین بزرگسالی هنوز گاهی ما نیز به آغوش مادر نیازمند می‌شویم، نوزاد تازه متولد شده نیز برای اینکه در شرایط روحی خوبی قرار گرفته و از ایمن بودن خود اطمینان یابد نیازمند قرارگیری در آغوش مادر است.

 

در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید تا به طور کامل در ارتباط با آغوشی نوزاد توضیح داده و مزایا و معایب استفاده از آغوشی را نیز برای شما شرح دهیم.

 

نحوه بستن و استفاده از آغوشی

استفاده از آغوشی کار مشکلی نیست و به راحتی می‌توانید آن را دور بدن خود و فرزند عزیزتان ببندید. در مرحله اول لازم است تا سر نوزاد را روی سینه خود قرار دهید. برای اینکه بتوانید حس خوبی به فرزند خود انتقال دهید، سر او را در زاویه و ارتفاعی قرار دهید که بتوانید روی آن بوسه بزنید. این کار احساس ایمنی بسیار زیادی برای نوزاد فراهم می‌کند. بعد از جایگذاری درست سر روی سینه، پشت کودک را کمی بالا بیاورید تا آغوشی بتواند در جای مناسبی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که در این مرحله حتما کمر نوزاد را حمایت کنید تا از وارد شدن فشار به ستون فقرات او جلوگیری کنید. 

 

بعد از این مرحله به سراغ تنظیم کردن کمربند های آغوشی رو شانه خود بروید. طول بندهای کمربند را متناسب با بدن نوزاد تنظیم کنید و از اینکه در طول طناب پیچ خوردگی نیز وجود ندارد اطمینان حاصل کنید. درست قرارگیری بدن با سفت بستن او به بدن خودتان متفاوت است. نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کنیم این است که کودک را با تمام قدرت به بدن خود متصل نکنید. او باید قادر باشد کمی جابجا شد و سر خود را در تمام جهات به راحتی بچرخاند. این کار علاوه بر اینکه دید خوبی به نوزاد داده و باعث سر رفتن حوصله‌اش نمی‌شود، نفس کشیدن را هم برایش آسان خواهد کرد. 

 

تمام آغوشی ها دارای دفترچه راهنما هستند پس لازم است که پیش از بستن آن، به سراغ اطلاعات درون دفترچه راهنما بروید تا از تمام جهات خیالتان راحت باشد. استفاده از آغوشی ممکن است در نظر بعضی‌ها، عامل بغلی شدن نوزاد باشد اما باید به این نکته توجه کرد که در آغوش کشیدن نوزاد و همینطور مراقبت پوست به پوست مادر از نوزاد خود یکی از مهمترین علل در حفظ سلامتی او خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع لازم است تا به بلاگ مراقبت پوست به پوست نوزاد رفته و به بررسی کامل نکات آن بپردازید.

 

مزایای استفاده از آغوشی کدامند؟

در آغوش گرفتن و نگه‌داشتن نوزاد به طور معمول و با دست بسیار کار طاقت فرسا و خسته‌کننده‌ای است. لذا استفاده از آغوشی می‌تواندجلوی وارد شدن چنین فشاری به بدن مخصوصا بازو و دست‌های شما را بگیرد. بعلاوه استفاده از آغوشی سبب پخش متعادل و یکسان وزن بدن نوزاد روی بدن شما خواهد شد که این مورد هم باعث کمتر شدن فشار به بدن شما و نوزاد باهم می‌شود.

 

از دیگر مزایای استفاده از آغوشی، این است که می‌تواند احتمال ابتلای نوزاد به سندروم مرگ ناگهانی را کاهش دهد. سندروم مرگ ناگهانی نوزاد عارضه‌ای است که در آن نوزادان بیشتر به علت خفگی مخصوصا در خواب به علت توانایی در جابجا کردن وزن خود دچار می‌شوند. استفاده از آغوشی می‌تواند پتانسیل جلوگیری از این اتفاق را داشته باشد. شما والدین عزیز بهتر است در ارتباط با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیشتر بدانید تا از هرگونه اتفاقی که ممکن است سبب بروز این اختلال شود جلوگیری کنید. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که بلاگ جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد که به اختصار SIDS نیز به آن می‌گویند را با دقت مطالعه فرمایید.

 

مزیت دیگر استفاده از آغوشی این است که به نوزاد این اجازه را می‌دهد که در نهایت ایمنی و آرامش به کنجکاوی در محیط اطراف خود پرداخته و با پیرامون خود بیشتر آشنا شود. در کنار این موضوع استفاده از آغوشی بسیار بهتر از کالسکه است چرا که نیازی به هل دادن آن نیست و این ریسک که کنترل کالسکه را از دست بدهید را به صفر می‌رساند.


 

معایب استفاده از آغوشی

تا اینجا به  این موضوع واقف شدید که استفاده از آغوشی برای نوزاد مزیت‌های بسیاری دارد اما حال بیاید به سراغ مضرات استفاده از آغوشی نیز برویم. باید بگوییم استفاده از آغوشی به خودی خود عیب و ضرری ندارد، معایب استفاده از این محصول زمانی خود را نشان می‌دهد که از یک آغوشی بی‌کیفیت استفاده کنید. از آنجایی که آغوشی دقیقا مانند یک کوله پشتی است، طراحی آن باید به نحوی باشد که وزن را به صورت متعادل تقسیم کرده و فشار زیادی را به کمر و گردن شما وارد نیاورد. در کنار این موضوع که طراحی ضعیف این محصول برای سلامت شما خطرناک است، کج قرار گرفتن گردن نوزاد نیز اتفاق بسیار ناخوشایندی است که ممکن است در صورت عدم توجه به آن، ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

 

تمام این موارد گفته شد تا شما والدین عزیز در هنگام خرید آغوشی، دقت بیشتری به خرج داده و به سراغ محصولاتی بروید که قیم آنها، ارزش سلامتی شما و فرزند عزیزتان را داشته باشد. 

 

ما در الا با بهره‌گیری از بهترین ماشین آلات صنعت دوخت و نساجی در کنار یک طراحی درست و اصولی از لحاظ ارگونومیک، آغوشی‌های مناسبی در رنگ‌ها، طرح‌ها و سایزهای مختلف تولید کرده ایم که به تمام نیازهای شما و فرزند عزیزتان پاسخگو باشد. آغوشی الا با بهره‌گیری از بهترین و مرغوبترین پارچه‌ها، قابلیت تنفس پوستی را برای نوزاد عزیز شما به ارمغان آورده تا اینگونه سبب تعادل بیشتر دمای بدن او شده و جلوی تعریق بیش از حد او را نیز بگیرد. 

 

در کنار راحتی و نرمی، آغوشی الا با بهره‌گیری از طراحی درست و اصولی، گردن، کمر و ستون فقرات نوزاد عزیز شما را در حالتی استاندارد قرار می‌دهد تا هیچگونه فشاری بر اعضای بدن او وراد نشده و سبب آزرده خاطر شدن نوزاد شما نگردد. شما والدین عزیزی که دغدغه‌ی سلامت و ایمنی فرزند عزیز خود را دارید می‌توانید با مراجعه به صفحه آغوشی در وب سایت الا نسبت به مشاهده محصولات و خرید آغوشی مناسب خود اقدام کنید.

 

همانطور که در این نوشته خواندیم، نحوه قرارگیری بدن نوزاد در حالت‌های مختلف علی‌الخصوص نشسته بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که بلاگ حالت صحیح نشستن نوزاد چگونه است را مورد مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی